کد مطلب:5732 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:116

دستور صریح و قطع کامل نوشیدن شراب
به علت این كه در عربستان، می خوارگی، رواج داشت، این دستور، در چهار مرحله انجام پذیرفت. در گام اول آگاهی جهت بیداری افكار عمومی در آثار زیانبار می خوارگی داده شد، لذا قرآن ساختن شراب را از انگور و خرما مغایر با روزی نیكو شمرده است [1] .

بعداً آیات دیگری نیز برای روشن نمودن افكار مردم نازل گردید [2] .

پس از آن كه تا حدودی آمادگی اجتماعی فراهم آمد، صریحاً مسلمانان از نزدیكی به نماز در حالت مستی نهی شدند [3] .

تأثیر این آیه به اندازه ای بود كه گروهی از مسلمانان برای همیشه می خوارگی را ترك كردند، اما عده ای نیز كما كان به می خوارگی ادامه می دادند تا این كه بالاخره با فرمان الهی [4] نجس و حرام بودن شراب در شریعت اسلامی ثابت شد و بهانه ای برای باده گساران باقی نماند.


[1] نحل(15) آيه 67: «وَمِن ثَمَرَاتِ النَّخِيلِ وَالأَعْنَابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَرًا وَرِزْقًا حَسَنًا»؛ شما اي مردم، از انگور و خرما هم مايع مست كننده و هم رزق نيكو به دست مي آوريد.

[2] بقره(2) آيه 219: «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا»؛ اي پيغمبر از تو از حكم شراب و قمار مي پرسند بگو: در اين دو كار گناه بزرگي است و سودهايي ولي زيان و گناه آن بيش از منفعت آن است.

[3] نساء (4) آيه 43: «لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُكَارَي حَتَّيَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ»؛

[4] مائده (5)، آيه 90: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛ اي اهل ايمان شراب و قمار و بت پرستي و تيرهاي گروبندي همه اين ها پليد و از عمل شيطان است از آن البته دوري كنيد تا رستگار شويد.